Graviditetsmyt 16, Matsuget

Myten säger att gravida kvinnor blir sugna på speciell mat.

Det finns många kvinnor som vittnar om och känner igen sig i att de helt plötsligt blivit sugna på underliga maträtter och kombinationer under graviditeten. Att de proppar i sig av både det ena och det andra. De lever på i princip ett livsmedel eller bara måste ha den där maten även om klockan är halv ett på natten, och tvingar sin stackars partner att åka runt och minsann leta upp det där speciella som kvinnan vill ha just då. 

Enligt några experter är myten faktiskt falsk. De säger att matvalet från kvinnorna beror på vilken mat som får de att må bra under graviditeten och inte ger exempelvis illamående eller halsbränna. Barnmorskor håller med experterna om att all näring barnet behöver kommer från moderkakan och att förändringar i aptiten har med hormonsvängningar att göra. 

Vad det beror på eller inte spelar mindre roll anser jag. Men att gravida kvinnor får olika konstiga måste-ha-begär tycker åtminstånde jag är i princip bevisat med tanke på hur många som upplever det. Var och varannan kvinna med en bulle i ugnen ha någon gång helt plötsligt känt ett begär efter någonting oväntat. Vem skulle annars få för sig att äta Bounty-glass med chilisås eller att doppa bananer i ketchup som exempelvis Beyonce gjorde under sin graviditet.

 

Mina egna gravid-cravings:

Jag själv har inte upplevt något så värst konstigt med mina matvanor egentligen. Ett tag åt jag väldigt mycket coctailtomater och i början ville jag ha vatten med citron. Jag har därimot upplevt väldigt kontiga smaker i munnen, ständig metallsmak till exempel. Jag klarar inte av smaken av mint, vilket jag vanligtvis älskar, och att borsta tänderna är hemskt. Vatten som jag dricker i mängder normalt är verkligen inte gott eftersom jag känner metallsmaken tydligare då. Jag hoppas mina smaklökar återfår sin forna glans så jag kan njuta av tuggummi och vatten efter att den lille/lilla kommit. 

 

 

 

Kommentera inlägget här :