Solfläckar på hyn

När man är gravid drabbas man av alla möjliga konstiga och ovanliga saker. En sak som nu drabbat mig är solfläckar på huden. Eller egentligen är det inget nytt. Jag fick solfläckar första gången för flera år sedan när jag började med p-ring. Ofta utlöses de av hormoner som preventivmedel eller graviditet, man kan även få fläckar på huden av solen om man äter medicin därför står det ofta att man ska undvika solen då.

När jag först fick de mörka fläckarna tyckte jag det var jättejobbigt då var de på överläppen och undrade vad det var och hur jag skulle bli av med dom snabbt. Då kom de i vårsolen och inte ens under sommaren så jag var inte skyddad med solskydd som man vanligtvis är under sommaren.

Jag köpte en kräm som skulle bleka fläckarna men den fungerade inte vad jag kunde se. Inte heller solskyddsfaktor fungerade då det var solens strålar och inte själva uv-ljuset som påverkade huden. Jag köpte dock hög solskyddsfaktor (50) och hade på de ställen där fläckarna var samt puder för att tona ner och använde brun utan sol på övriga ansiktet för att jämna ut färgen. Fungerade någorlunda. Min hud är väldigt känslig och jag har även lite röda prickar i ansiktet. En vinter bestämde jag mig för att ta bort de röda prickarn och besökte en laserklinik. De strålade just de ställena där de röda prickarna finns. De röda prickarna finns kvar och jag får nu alltid bruna solfläckar runt de områdena de strålade så jag rekommenderar inte laser.

Nu är jag van efter flera år med detta och tycker inte det bekommer mig lika mycket. Finns ju inget jag kan göra. Andra ser säkert fläckarna men inte nämnvärt mycket. Undvika solen går till viss del men även om jag inte är i direkt solljus så kommer fläckarna ändå. P-ringen slutade jag med men "skadan" var redan skedd, en gång fläckar alltid fläckar, mer eller mindre. Jag förstod att det nog skulle bli värre vid en graviditet och nu finns de där, lite fler denna sommar än vanligt. Fläckarna på överläppen har dock försvunnit och de sitter nu i panna och på kinder och lite små på övriga ansiktet. På sommaren blir jag ganska fräknig så det blandar in sig en del med fräknarna och blir inte så utmärkande. På vintern bleknar solfläckarna och syns inte alls.

Jag använder fortfarande hög solskyddsfaktor på sommaren och ibland brun utan sol på övriga ansiktet för att jämna ut färgen då jag försöker undvika solljuset en del och de övriga ansiktet inte får någon färg. Men det bekommer mig som sagt inte lika mycket nu.

Kommentera inlägget här :